25 Ağustos 2015 Salı

SALT Beyoğlu'ndaki 'Kayıp Gölgeler' sergisinde, kartpostal yollama alışkanlığının sona ermeye başladığı bir döneme ait fotoğraflara yer veriliyor.


Vahap Avşar tarafından hazırlanan, ‘Kayıp Gölgeler’ adlı bu fotoğraf serisi AND Yayınevi’nin kartpostal arşivinden seçilen; 70’lerin sonu ve 80’li yılların Türkiye’sine ait kartpostallardan oluşuyor.
Distopik bir filmden kareleri andıran söz konusu görüntülerin böyle bir sergiye dönüşme süreci, Avşar’ın 2010 yılında AND’ın kapsamlı bir kartpostal envanterine sahip olan koleksiyonunu satın almasıyla başlamış. Sanatçının, bu yayınevinin afişlerini de 1990’ların başından beri kullandığı belirtiliyor. Bu yeni sergi de, buluntu ve imge üzerinde 25 yıldır çalışan sanatçının kabul görmemiş, hiç mizanpajı ya da baskısı yapılmamış binlerce imge arasından seçtiği 50 fotoğraftan oluşuyor. Söz konusu sergi için, orijinal filmlerden daha büyük boyutta basılan fotoğrafların yer aldığı üniteler de bir tür “imge ormanı” oluşturacak biçimde beton bazalar üzerine yerleştirilmiş.Henüz mobil telefon teknolojisinin ortaya çıkmadığı ve internet çağının da başlamadığı 1970’lerin sonları ve 1980’lerin başlarına denk düşen ‘Kayıp Gölgeler’de yer alan bu resimler aile üyelerine, dostlara, sevgililere seyahatten, askerden, uzak diyarlardan manzaralar ve özel görüntüler içeren kartpostallar yollama alışkanlığının da son dönemlerini sembolize ediyor.
SALT Online’ın sergiye dair yaptığı açıklamada, söz konusu fotoğraflara dair şu ifadelere yer veriliyor:
“Fotografik bir yolculuk olan AND koleksiyonu, 1970’lerin sonlarında, Anadolu’nun dört bir yanında yapılan çekimlerle başlar. Şehir şehir, kasaba kasaba, köy köy dolaşan fotoğrafçılar, sokakları, meydanları, coğrafyanın arketip güzelliklerini belgeler. İmgeler üzerinden bir Türkiye yolculuğu yaşatılır, coğrafyanın bir zamanı kayda alınır. Fotoğraflardan, dönemin sembolleri, giysileri, töreleri, iktisadi ve hatta siyasi durumları okunabilir. Dikkatle kurgulanmış, pozlanmış kompozisyon ve temsiller vardır; ancak, kartpostala dönüştürülmemiş birçok imge, arşivin en gizemli parçalarını oluşturur. Beklenmeyen anlar, tuhaf ilaveler, sıradışı poz ve çekimler, fotoğrafların bambaşka hikâyelere açılmasına fırsat verir. O yılların gergin siyasi ortamı ve ardından 12 Eylül Darbesi’nin getirdiği korkulu dönem sırasında, coğrafyaya bir ‘açık stüdyo’ gibi değinilmesi şaşırtıcıdır.”
Ulusal ve uluslararası platformlarda birçok başarılı sergiye imza atan Vahap Avşar hakkında daha fazla bilgiye bu adresten erişebilirsiniz. ‘Kayıp Gölgeler’, 27 Eylül’e kadar SALT Beyoğlu’nun Forum alanında görülebilir.






0 yorum:

Yorum Gönder